torsdag 13 oktober 2011

Två månader....

Förra veckan hade vi bott här i Shanghai i två månader. Det är ju egentligen inte speciellt länge så när jag sätter saker i det perspektivet är det kanske inte så konstigt att mycket fortfarande känns ganska förvirrande. Ibland känner jag mig hemma och ibland känns det fortfarande som någon slags konstig semester. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men en lätt surrealistisk känsla.
Nu börjar huset i alla fall mer och mer hemtrevligt. Just nu väntar jag på två bord som ska komma. I morgon blir det en sväng till IKEA för att fixa en madrass till extrasängen innan mamma och pappa kommer på lördag. Det ska bli otroligt kul att ha dem här. Jag ska passa på att vara lite turist jag med. När mamma och pappa åker hem så kommer syster med familj. Så jag har nog tre ganska intensiva veckor att se fram emot.

The Bund

 Igår var jag på lunch och en teater nere på "The Bund". Det var två holländska damer som gjorde en pjäs om livet som "expat". Den var både rolig och med djup.

Det är på många sätt ett bra men också lite konstigt(annorlunda) liv man lever. Jag har inte hemlängtan, med det finns såklart både saker och personer jag saknar. Jag har i alla fall inga större problem med att få tiden att gå. Jag fick förfrågan om jag ville sätta upp mig på vikarielista på barnens skola, men det kände jag inte riktigt att jag hade "tid" med just nu.

För er som är nyfikna kan jag meddela att jag idag på min mandarin lektion i alla fall lyckades lära mig att beställa ett glas rött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar