söndag 15 december 2013

Suck!

Om man inte varit i Shanghai när luften är dålig är det svårt att förstå hur otroligt gott frisk luft luktar. Under de senaste två veckorna har luftkvaliteten varit allt annat än bra här i Shanghai och förra fredagen kulminerade det. Vi övervägde alternativet att åka till Sverige tidigare men valde att stanna kvar. Vi har luftrenare i huset och den gick på högtryck och vi höll oss inomhus. Jag tänker på alla de kineser som inte har möjlighet att välja och inte har luftrenare. Det är också svårt att förklara hur det känns att gå ut när luften är så förorenad. Det sticker i ögon, hud och hals och för mig personligen gör det inga underverk för min astma. I går vände det äntligen och idag regnar det och PM2,5 värdet ligger på ungefär 27 idag. Siffrorna säger kanske inte så mycket men om man går in på http://miljobarometern.stockholm.se/key.asp?mo=2&dm=2&nt=3 kan man se värdet i Stockholm.

När det stod Beyond Index på vår luftapp så var vi många här i Shanghai som inte tyckte det var roligt längre. Det värdet som heter PM2.5 gick upp till 680 ug/m3 och som jämförelse kan sägas att PM2.5 på Horsgatan i Stockholm sällan är uppe på ett värde över 15.

Kanske skulle jag dra på regnkläderna idag och ta mig en promenad eller så väntar jag en vecka och går ner till Skreastrand. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar