lördag 29 september 2012

Service Learning, Moon cakes and Mid-Autumn Festival

Idag har Axel gjort några av sina Service Learning timmar. De ska göra fem timmar varje termin utanför skoltid . De kan vara alla möjliga saker, lite som samhällstjänst. Det kan också vara att hjälpa till vid arrangemang på skolan. 
På väg med Moon Cakes i påsarna

 








Efter lunch åkte vi ner till stan till ett härbärge för hemlösa. Föreståndaren berättade för eleverna om deras arbete och sedan fick eleverna dela ut Moon cakes till människor runt tågstationen. Shanghai är en kontrastrik stad. Det var bra timmar och vi pratade mycket om våra intryck i taxin hem. Hemma i Green Valley var det firande av Mid-Autum festival med akrobater och gratis tilltugg. Kontraster som sagt var......


Mooncake är en kinesisk bageri produkt som traditionellt äts under Mid-Autum Festival (Zhongqiu). Mooncakes erbjuds mellan vänner eller släktträffar samtidigt som man firar festivalen.  
En typisk mooncake är rund eller rektangulär och är omkring 10 cm i diameter och 4-5 cm tjocka. Den är oftast fylld med en "kräm" tillverkad av röda bönor eller Lotus frön och omgiven av en tunn (2-3 mm) skorpa. Mooncakes äts vanligtvis i små kilar  serverat tillsammans med kinesiskt te. Idag är det vanligt att affärsmän och familjer att presentera dem för sina kunder eller släktingar som presenter. Affärerna är överfulla med presentlådor med alla möjliga varianter av Moon Cakes.  Månfestivalen eller som den vanligen kallas på kinesiska, midhöstfestivalenen räknas ofta som Kinas näst viktigaste traditionella högtid efter det kinesiska nyåret (vårfestivalen). Den infaller vanligen i slutet av september eller början av oktober.  En dag då fullmånen sägs vara som allra rundaste och klarast. Festivalen är en höstfest som markerade slutet på skördetiden och början på det mörka halvåret, men det är också en familjehögtid där fullmånen symboliserar familjens enhet och sammanhållning.

Tilläggas kan att i Familjen Larsson är det ingen som gillar Mone cakes.  Återkommer om en vecka med rapport från semestern i Hong Kong.

2 kommentarer:

  1. Ahhh Äntligen något på gång hos er som jag kan sätta mig in i lite bättre. Hong Kong är fascinerande. Åtminstone för mig som inte varit i Shanghai.
    Något jag tyckte var riktigt kul var ett besök på Galoppbanan. Ett helt galet ställe som gjorde stort intryck trots att jag bara var där en timme eller två. Kolla upp när det är race och ta er dit är mitt tips.
    Ha en härlig vecka! Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Malin, Jag har en fråga angående Shanghai skulle jag kunna mila dig? MVH Malin
    malinnordblom@hotmail.com

    SvaraRadera